Equmeniakyrkan Klippan

Från E18 vid Stolpen, 8 km väster om Kristinehamn. Kör söderut ca 800 m. Vid korsningen mellan Vänersviksvägen och Sunnäsvägen ligger missionskyrkan på vänster sida.

Missionskyrkan Klippan används för församlingens samlingar under höst, vinter och vår. Tel 0550-33039.

Equmeniakyrkan i Väse

E18 mitt emellan Kristinehamn och Karlstad. Kör söderut vid Väsemotet genom samhället och efter järnvägen mot Arnön. Följ skyltning Missionskyrka.

Genom programsamverkan med Equmeniakyrkan Väse deltar vi från Ölme i deras gudstjänster och samlingar liksom att de kommer till Ölme.

Sommarhemmet Ölmeklint

Kör norrut från E18 vid Stolpen (ca 8 km väster om Kristinehamn) efter ca 3 km kör vänster i Broby vid skylt Sommarhem. Efter ytterligare ca 500 m till höger uppför backen och där ligger sommarhemmet på höger sida.
Det går också att köra grusvägen på slätten - från E18 skylt mot Lindås.

Ölmeklint är platsen för scout under höst och vår samt på lördagskvällar under sommaren.

Mariebergs missionshus

Missionshuset ligger i norra Ölme. För att med GPS hitta dit kan du söka på Björndalen som är granne till missionshuset. Det går bra att åka dit norrut förbi Niklasdams trädgård eller söderut från Persbol.

Det första missionshuset i Värmland invigdes på Holma allmänning den 4 januari 1864. Huset byggdes som ett kombinerat skol- och bönehus och användes av skolstyrelsen som lokal för småskolan. Huset är murat av sten. Från 1873 använt enbart som missionshus.
Under några år har nu vattnet under huset åtgärdats, lagts nytt tak och golv samt att fönster reparerats. Nu är missionshuset redo för att ta emot dig och andra. Trots att en murare, som kan gamla metoder, håller på och åtgärdar rappningen på några väggar.

Missionskyrkan Ölmhult i norra Väse

Kör norrut från E18 vid Stolpen, ca 8 km väster om Kristinehamn. Efter ca 6 km sväng vänster i Anneberg och kör den vägen till du kommer fram till ett T-kors där ska du svänga höger. Därifrån, Hedetången, är det ytterligare 6 km upp till Ölmhult (det känns längre än det är). Du ska passera vägen in till Södra Ölmhult. Vid skylt "Mellby" sväng ner till vänster och där är missionskyrkan på höger sida.
Du kan även köra till Ölmhult från E18 vid Väsemotet. Kör norrut ca 400 m, sväng höger och förbi Berg och vid nästa stopp till höger och därefter enl. ovan från Hedetången.

I Ölmhult är det samlingar vissa söndagskvällar under sommaren.

Ölme kyrka

E18 ca 10 km väster om Kristinehamn. Följ skyltning till Ölme kyrka.

I Ölme kyrka är det oftast gudstjänst kl 11, men ibland sammanlyst till Kristinehamns kyrka.

Kummelöns Naturreservat

E18 ca 10 km väster om Kristinehamn. Följ skyltning mot Ölme kyrka. Passera vägen till kyrkan och gården Lundsholm och vägen mot Åsviken. Följ sedan skyltning Kummelöns Naturreservat. Det är ca 12 km söder om E18.

Här har vi några samlingar per år tillsammans med Ölme församling. Dessutom är detta en "pärla" för besök i unik värmländsk natur.

Glumshammars missionshus

Från E18 vid Väsemotet kör vägen mot Hagfors/Molkom. Efter passering av Väse kyrka kommer man fram till Vee och där kör man norrut. Efter några kilometer svänger man höger och kör ca 8 kilometer. Där är sedan kyrka på höger sida uppe på backen i Glumshammar.

Denna stora kyrkan används vid några gånger om året t.ex. för konfirmationshögtiden och Glumshammarsmötet i början på september..

Här bedrivs den sociala verksamheten med insamling av kläder och annat för julgåvor till utsatta barn i olika länder. Sker delvis i samverkan med Östpendeln.